مدان(Downloadable articles)

مدان(Downloadable articles)

مقالات دانلودی(Downloadable articles)
مدان(Downloadable articles)

مدان(Downloadable articles)

مقالات دانلودی(Downloadable articles)

فصل دوم پایان نامه طراحی لباس

فصل دوم پایان نامه طراحی لباس

فصل دوم پایان نامه ارشد طراحی پارچه و لباس با موضوع مطالعۀ نشانه شناسی طراحی لباس از شاهنامه می باشد.


مشخصات فایل
تعداد صفحات90
حجم10871 کیلوبایت
فرمت فایل اصلیdocx
دسته بندیهوش مصنوعی

توضیحات کامل

فصل دوم پایان نامه طراحی لباس با عنوان مطالعۀ نشانه شناسی طراحی لباس از شاهنامه می باشد. این نوشتار در واقع مبانی نظری و پیشینه تحقیق موضوع خواهد بود.در واقع نشانه شناسی در کهن ترین روزگاران تفکر آدمی ریشه دارد و در هزارتوی تاریخ پر راز و رمزِ او پرورده شده است .  پیشینه پژوهش‌های نشانه‌شناختی به دنیای باستان بازمی‌گردد . در نوشته‌های فلسفی، منطقی، دستوری ، پزشکی ، و  معرفت‌ شناختی یونان باستان و نیز تأملات چینی ها، هندی‌ها و مسلمانان ،اشارات بسیاری به سرشت و نقش  نشانه‌ها و دلالت‌های آنها می توان یافت.

 

 

 

 

 

این آثار را اگر  چه نمی توان به معنای دقیق و امروزین کلمه، آثاری نشانه‌شناختی خواند ، اما بی‌شک نقش برجسته‌ای در تاریخ تفکرات نشانه‌شناختی و پی ریزی دانش نشانه‌شناسی داشته‌اند، پس در واقع دانشی نیست که یک شبه به وجود آمده باشد ، بلکه ریشه هایی عمیق و ستبر در روزگاران کهن دارد. ریشه در کوشش های کهن بقراط و جالینوس برای فهم مناسبات میان جسم و ذهن و برای ربط دادن علائم به امراض دارد. به عبارت دیگر ، یونانیان قدیم را می‌توان نخستین رهروان نشانه‌شناسى دانست ، هر چند نشانه شناسی عمری به درازای تاریخ دارد و نظریه ای نیست که به یک باره شکل گرفته باشد ، و اگر چه ریشه های آن به افلاطون و اگوستین باز می گردد ، با این حال ،رشته ایست جدید از علوم انسانی که در آغاز قرن بیستم، به طور جدی پدید آمد و در نتیجه،هنوز مشروطیت رشته های قدیمی تر همچون فلسفه را ندارد.

 

 

 

 

 

با وجودِ تاریخ غنی تفکرات نشانه‌شناختی، «نشانه‌شناسی معاصر عمدتاً  بر اساس اندیشه‌های دو متفکر یعنی فردینان دوسوسور زبان‌شناس سوئیسی، و چارلز سندرس پیرس فیلسوف و منطقی امریکایی، استوار شده است. سوسور بیشتر از منظری فنی و زبان شناسانه به این نظریه پرتو افکنده است و رویکرد نشانه شناختی اش بسیار ساده و البته کلاسیک است و پیرس رویکردی مفصل تر و منعطف تر دارد .در واقع هر دو ، میان دانش و نشانه پیوندی تازه برقرار کرده اند و این رویکرد فکری را به قلمرو مطالعات دانشی وارد ساخته اند .» (ضیمران، 1382 :8)اما « ما ایرانیان نه تنها نقشی در تحولاتی که نشانه شناسی در سدۀ بیستم به خود دیده است  نداشته ایم ، بلکه در این زمینه با فقر و خلاء نظری عمیقی دست به گریبانیم.»(نرسیسیانس، 1391 : 10)به هر حال نشانه شناسی از دهۀ 1950 میلادی نیز همچون روش پژوهش در شناخت دلالت ها وادراک کارکردهای ارتباطی به کار رفته شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
مقدمه    1    
                                    
فصل اول :کلیات تحقیق   3
1-1) بیان مسئله    4        
1-2) اهداف تحقیق    4
1 -3) اهمیت وضرورت تحقیق    5   
1-4) سوالات تحقیق     6            
1-5) فرضیه ها     6          
1-6) روش تحقیق    7         
1-7) پیشینۀ تحقیق    8   

 

 


فصل دوم :مبانی نظری تحقیق   10
2-1  (چهارچوب نظری   11
   2-1-1) مروری برعلم نشانه شناسی   11
   2-1-2) نشانه شناسی    12
   2-1-3) نشانه شناسان    16
   2-1-4) رویکرد فردینان دوسوسور    17
2-2) تعریف واژگان اصلی   21
   2-2-1) نشانه     21
    2-2-2) زبان و نشانه    23
    2-2-3) نماد و نشانه    24          
    2-2-6) بررسی شاهنامه    27
 2-3) تعریف واژگان فرعی   32
    2-3-1)مروری بر تطور پوشاک    32
    2-3-2)فرهنگ پوشش   33     

 


منابع:    


 
گزارش کار عملی
پیوست الف
پیوست ب 

 

 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود