مفاهیم و مکانیز مهای سازمان یادگیرنده: با تاکید برمدل تعامل الگوی ذهنی و عمل افراد
مقدمه پیشرفتهای عظیم و شگفتآوری در علم و تکنولوژی، سازمانها را سخت متحول کرده است و این تغییر با سرعت فزایندهای ادامه خواهد داشت در چنین شرایطی به سازمانهایی نیاز خواهیم داشت که در آنها تحولاتی آگاهانه و نوآوریهای مفید صورت گیرد قبول تحول در دنیای کنونی یکی از بزرگترین عوامل دوام و بقای سازمانهاست شدت و عمق این تغییرات به اندازهای است که نیا |
![]() |
دسته بندی | مدیریت |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 25 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 15 |
مقدمه
پیشرفتهای عظیم و شگفتآوری در علم و تکنولوژی، سازمانها را سخت متحول کرده است و این تغییر با سرعت فزایندهای ادامه خواهد داشت. در چنین شرایطی به سازمانهایی نیاز خواهیم داشت که در آنها تحولاتی آگاهانه و نوآوریهای مفید صورت گیرد. قبول تحول در دنیای کنونی یکی از بزرگترین عوامل دوام و بقای سازمانهاست. شدت و عمق این تغییرات به اندازهای است که نیاز به روشهای جدید و تکامل یافتهای برای مقابله، هماهنگی و تطبیق با آن را ایجاب مینماید. سازمانی که پاسخگوی نیاز در مقابل این تغییر و تحولات است به سازمان یادگیرنده معروف است (معصومعلی، 1379: 44)ریجینالد ریوانز(1983) اشاره میکند:"یاد گیری در درون سازمان باید مساوی یا بیشتر از تغییرخارج از سازمان باشد در غیر این صورت سازمان می میرد"(مارکوارت،1385: 2).از این جهت آنانکه زندگی سازمان و پویایی آنها و در نهایت حیات جامعه را خواستارند بایستی ضرورت تبدیل شدن به سازمانی یادگیرنده را درک نموده و در این مسیر گام بردارند.این مقاله بر آن است تا با بررسی نظرات برخی از محققین در مورد مفاهیم این نوع از سازمان و نیز تعدادی از عوامل موثر در آن به درک بهتری از سازمان یادگیرنده و مکانیزمهای ایجاد و توسعه آن و نیز ویژگی های خاص این گونه سازمانی دست یابد.